Vuosi 2021 oli erikoinen vuosi – ja myös menestyksellinen. Päällimmäisenä tästäkin vuodesta jää mieleen koronapandemia, joka ei vieläkään osoita hellittämisen merkkejä. Pikemminkin päinvastoin. Henkilöstömme on selvinnyt äärimmäisen hyvin vaativasta vuodesta, joka on edellyttänyt nopeaa reagointia ja sopeutumista moniin muuttuviin tilanteisiin. Koronapandemia on lisännyt myös huolinta- ja logistiikka-alan arvostusta. Viimeistään nyt on havaittu tuotanto- ja toimitusketjujen merkitys yhteiskunnan ylläpitämisessä.

Meille vuosi 2021 jää historiaan Vähälä-yhtiöiden yrityskaupan myötä. Monivaiheisten neuvotteluiden jälkeen julkistimme konserninkin mittakaavassa suuren esisopimuksen heinäkuun puolivälissä, minkä jälkeen alkaneet viranomaisselvitykset valmistuivat syyskuussa. Kaiken kaikkiaan yrityskauppaprojekti on onnistunut erinomaisesti ja Vähälä-yhtiöiden liittäminen Schenker-perheeseen on käynnistynyt mallikkaasti toimitusjohtaja Mikko Rehtilän johdolla. Mieltä lämmittää varsinkin se, että suurin osa henkilöstöstä on suhtautunut yrityskauppaan postitiivisesti.

Monipuoliset palvelut tukevat toisiaan

Tuotelinjoistamme varsinkin sopimuslogistiikka on saanut koronasta erityistä vauhtia, kun asiakkaat ovat kasvattaneet varastojaan. Suomen varastointipalvelut ovat myös saaneet konsernissamme maailmanlaajuista tunnustusta Lean-toimintamallin hyödyntämisestä ja laadun parantamisesta. Moni asiakkaamme on huomannut varastointipalveluiden tehokkaan hyödyntämisen edut. Yhden yrityksen tuottamana varastointi sekä sen etu- ja jatkorahdit antavat paremmat mahdollisuudet hallita koko toimitusketjua.

Maakuljetuksissa ulkomaan kuljetusten puoli on kehittynyt hyvin myös poikkeusaikana aivan kuten pakettipalvelummekin. Kotimaan kuljetuksissa olemme painottaneet kasvun sijaan systemaattista työtä kannattavuuden ja jatkuvuuden varmistamiseksi. Ympäristön lisäksi kannamme vastuuta kyvystämme toimia vakaana työnantajana henkilöstöllemme ja palveluntuottajana asiakkaillemme.

Merirahti on kohdannut globaalilla tasolla suurimmat haasteet. Konttipulan ja monien rahtimuutosten vuoksi merirahtien kanssa operoiva henkilöstö on ollut kovilla jo pitkään, koska yksittäisen lähetyksen saaminen koko reitin läpi voi edellyttää paljon työtä. Uusi merikuljetuksista vastaava johtajamme Reetta Tiittanen on ottanut tuotteen hyvin haltuunsa ja löytänyt uusia keinoja kasvun vauhdittamiseksi.

Lentorahdissa juuri ohjaimiin tarttunut Janne Matikka lähtee viemään tuotetta kohti nousevia volyymejä haasteellisemman alkuvuoden jälkeen. Uuden järjestelmän käyttöönotto on pitänyt lento-osaston henkilöstön kiireisenä ja vienyt tehoja palvelutuotannolta. Tässä yhteydessä haluan vielä kiittää lento- ja meritoimintojen aiempaa vetäjää Teijo Turusta monikymmenvuotisesta urastaan DB Schenkerin kansainvälisen liikenteen kehittäjänä. Hänen työtään jatkavat Reetta ja Janne ovat jo ottaneet tehtäväalueet haltuunsa ja alkaneet tuoda tuotteitaan entistä tiiviimmäksi osaksi laajaa tarjontaamme.

Navigoimme edelleen tuulisilla vesillä

Vuosi 2022 jatkaa tuttuja teemoja: Koronasta tuskin päästään eroon lähikuukausina, kapasiteettipula häiritsee globaaleja toimitusketjuja ja inflaatio nostaa päätään yhä enemmän. EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo mukanaan lakimuutoksia, jotka lisäävät kustannuspaineita, samaan tapaan kuin päästövähennyksiin tähtäävät toimenpiteetkin. Toivonkin, että työmarkkinat pysyvät rauhallisina ja voidaan tehdä järkeviä palkkaratkaisuja kilpailukyvyn ja kustannustason vuoksi. Kuljettajapulasta on tulossa yhä merkittävämpi huoli, johon varaudumme monipuolisilla kumppanuuksilla eri oppilaitosten sekä puolustusvoimien ja liikennöitsijöiden kanssa.

Omassa toiminnassamme jatkamme Vähälä-yhtiöiden sulauttamista kiinteäksi osaksi Schenker-perhettä, minkä lisäksi valmistaudumme ottamaan käyttöön rakenteilla olevat Ylivieskan ja Lempäälän terminaalimme. Jatkamme myös kalustoinvestointejamme ympäristön kannalta kestävän ajoneuvokannan ylläpitämiseksi. Tämän päättyvän vuoden aikana DB Schenker otti käyttöön täyssähköisiä eCanter-jakeluautoja ja äskettäin tiedotimme 1500:n Volta Zero -sähkökuorma-auton hankinnasta Euroopan kaupunkiliikenteeseen. Ensi vuonna investoimme Suomessa isoon HCT-kalustoon, jolla vastaamme kiristyvään ympäristölainsäädäntöön. Muina, jatkuvina hankkeina jatkamme tuotannon laadun parantamista ja IT-järjestelmien uudistamista. Työtä siis riittää!

Kiitos tästä vuodesta henkilökunnallemme, asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme.

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta!

Petteri Nurmi

Petteri Nurmi on Schenker Oy:n toimitusjohtaja. Hän vaikuttaa myös aktiivisesti Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton ja Autoliikenteen työnantajaliiton hallituksissa sekä valiokuntajäsenenä EK:ssa, Paltassa ja Helsingin seudun kauppakamarissa.

DB Schenkerin Suomen johtoryhmän terveiset

Toimitusjohtaja Petteri Nurmen ohella myös muut johtoryhmän jäsenet kiittävät asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme vuodesta 2021 ja kertovat lyhyesti mietteitään vuoden päättyessä.

Harald Knaapinen, Head of Land Transport

”Ensi vuonna avaamme uudet terminaalit Ylivieskassa ja Lempäälässä. Tämä avaa asiakkaillemme erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää Suomen laadukkainta ja vastuullisinta kuljetusverkostoa kotimaan ja ulkomaan lähetyksille. Schenkerin huippujoukkue tarjoaa alan kultatason palvelukokemuksen!”

Harald Knaapinen
Head of Land Transport

Reetta Tiittanen, Head of Ocean Freight Finland, DB Schenker

”Meri työskentelee läheisesti muiden tuotteiden ja myynnin kanssa, jotta voimme tarjota asiakkaillemme yhdessä uusia Schenker-ratkaisuja. Ensi vuonna kehitämme asiakasraportointia, seurantaa ja toimitusvalvontaa yksilöllisesti asiakkaan tarpeisiin.”

Reetta Tiittanen
Head of Ocean Freight

Janne Matikka, Head of Ocean Freight

”Lennolla oli vauhdikas vuosi ja henkilöstömme on upeasti yhdessä mahdollistanut asiakkaidemme onnistumisen. Vuonna 2022 keskitymme vieläkin paremman asiakaskokemuksen luomiseen. Olen myös innostunut siitä, että messu- ja tapahtumaosastomme on jälleen avattu ja pääsemme tarjoamaan näitä ratkaisuja asiakkaillemme.”

Janne Matikka
Head of Air Freight

Olli Pihlajamäki, Head of Contract Logistics

”Kiitos yhteisestä vuodesta 2021! Tuotamme tulevanakin vuonna laadukasta ja lisäarvoa tuottavaa varastointipalvelua tiiviissä ja avoimessa yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Nautinnollista joulunaikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2022.”

Olli Pihlajamäki
Head of Contract Logistics

Joni Lehtonen, CCO

”Haluan kiittää kaikkia asiakkaitamme luottamuksesta DB Schenkerin palveluita kohtaan. Kehitetään tulevanakin vuonna yhdessä laadukkaita ja kestäviä logistiikkaratkaisuja, jotka tukevat liiketoimintaanne. Olemme jatkossakin vahvasti paikallinen ja käytännönläheinen. Toivon teille kaikille menestystä ja terveyttä vuodelle 2022!”

Joni Lehtonen
CCO

Maija Westerlund, CHRO

”Henkilöstömme on tehnyt upeaa työtä yhdessä näinä haasteellisina aikoina. On ollut hienoa nähdä, kuinka logistiikka-alan arvostus ja monipuolisuus on tullut näkyvämmäksi. Kyky onnistua ja voida hyvin muutoksen keskellä edellyttää jatkossakin aktiivista vuoropuhelua, eteenpäin katsomista sekä positiivista joukkuehenkeä. Innolla kohti mahdollisuuksia tulevana vuonna 2022!”

Maija Westerlund
CHRO

Tom Bäckman, CFO

”Vuonna 2021 kaikki liiketoimintayksikkömme saavuttivat tulostavoitteensa ja liiketoiminnan kannattavuus parani edellisvuodesta. Hyvään tulokseen pääsimme tehokkaalla toiminnalla ja laadulla, vaikka edellisvuosia suurempi kustannustason nousu muodostuikin merkittäväksi haasteeksi.”

Tom Bäckman
CFO

Maarit Pitkänen, CIO

”Jatkamme myös ensi vuonna tietojärjestelmien yhdentymistä ja määrän karsimista, minkä lisäksi kohdistamme resurssejamme kehitykseen, jonka fokus on paremmassa asiakaskokemuksessa. Pilvisiirtymä, digitalisaatio ja harmonisointi jatkuvat.”

Maarit Pitkänen
CIO

Mikko Rehtilä, toimitusjohtaja, Vähälä-yhtiöt

”Jatkamme Vähälän ja Schenkerin parhaiden käytäntöjen benchmarkkausta ja niiden implementointia. Keskitymme laadukkaaseen ja tehokkaaseen yhdessä tekemiseen ensi vuonnakin.”

Mikko Rehtilä
toimitusjohtaja, Vähälä-yhtiöt